Sök:

Sökresultat:

136 Uppsatser om Malmö-Sturup Airport - Sida 1 av 10

Management - FrÄn start till landning

Syftet med uppsatsen var att utifrÄn ett projektarbete vid Malmö-Sturup Airport,lyfta fram och dra lÀrdom av grupprocesser ochprojektarbete. Viktiga lÀrdomar Àr att projektarbete ibland krÀver förkunskaper inom process och metod snarare Àn branschspecifika kompetenser. En projektgrupp kan ha mer Àn en roll i arbetet och behöver dÄ balansera dessa roller och relationer. En grupp med kompletterande personligheter nÄr lÀttare effektivitet samtidigt som behovet av koordinator Àr stort. Styrningsverktyg Àr dÀrför viktiga för att skapa struktur.

Stockholm Arlanda Airport : En undersökning av upplevelser och logistik av en storflygplats och dess pÄverkan pÄ resandet

The purpose with this thesis is to investigate how the logistic and the configuration of the terminal buildings and the perceptions of the passengers at Stockholm Arlanda Airport are related to each other, and what effect it has on the passengers and their traveling within the airport.The focus will be on the logistic at all four terminal buildings that is within the Airport. To create a perception of the logistic at the Airport and how it is related to the passengers perceptions, the investigators need to make knowledge of the terminal buildings, and thereby try to link the logistic with the perception of the experience room.Swedavia is the company that own, operate at and manage Stockholm Arlanda Airport. The investigators will make an interview with employees at Swedavia to get a more profound understanding of how the company is thinking about the logistic issues that they need to overlook. There will also be interviews with travelers to get their perception of the logistic, design and atmosphere at the Airport.Observations will also be made at various times at the Airport with focus on all of the terminal buildings. The investigators use qualitative and quantitative methods to reach a result. To achieve a result, the investigators will use theories and scientific facts and other available facts that will be helpful to reach a result that will be analyzed..

Managementrapport Malmö-Sturup 2002

Denna rapport ingĂ„r som en del av magisterkursen Management. Vi har under kursen arbetat med ett projekt för Malmö-Sturup flygplats rĂ€kning. I och med avregleringen av flygmarknaden och tillkomsten av Öresundsbron har möjligheterna för Malmö-Sturup att attrahera nya kundsegment ökat. Projektet har i korthet gĂ„tt ut pĂ„ att skapa en förstĂ„else för hur flygplatsen skall arbeta mot den danska marknaden. Vi har ocksĂ„ som en del av kursen deltagit i internat med bĂ„de praktiska övningar och förelĂ€sningar.

Kyla pÄ Swedavia Stockholm Arlanda : KartlÀggning av nuvarande fjÀrrkylasystem och framtida utvecklingsmöjligheter

Arlanda airport is Sweden?s largest airport. The demand for comfort cooling of the airport?s buildings is high and is mainly provided by district cooling. District cooling is based on the same principle as district heating.

Flygplatsen och informationens livscykel : En komparativ studie mellan SmÄland Airport och kandidatprogrammet i biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet

VÀxjö is a medium-sized town situated in the centre of the county SmÄland in Sweden with a good infrastructure and logistics and with a university that encourages cooperation with private and public companies. It is in this town that our case study of SmÄland Airport will take place. The aim of this study is to examine in which way the program of Library and Information Science at the Linnaeus University in VÀxjö offers knowledge that can be relevant for the staff at the airport in VÀxjö - SmÄland Airport. Using Wilsons model as our theoretical framework we examine how these two align with each other and by using a matrix that we ourselves elaborated in our analysis, we provide a clear picture of how the comparability two places comparability is represented. The result shows that there are compatible aspects to the SmÄland Aiports needs and what the program of Library and Information Science has to offer.

Energieffektiviseringar för energi- och miljöcertifiering av Smaland Airport AB

MÄlet Àr att identifiera och ge fullstÀndiga ÄtgÀrdsförslag pÄ energieffektiviseringar för att minskaenergianvÀndningen med 25 % och dÀrmed uppnÄ kraven för Green Building. De fullstÀndigaÄtgÀrdsförslagen ska redovisa ekonomi-, miljö- och hÀlsoaspekter.För att uppnÄ syftet med examensarbetet har ett konsekvent tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnts för attidentifiera potentiella energieffektiviseringar för Smaland Airport. Med hjÀlp av den bakomliggandestudien ?Energieffektiviseringar Smaland Airport 2010-2011? analyserades kartlÀggningen avflygplatsens system och processer.Den totala energibesparingen för Smaland Airport uppgÄr till 646,1 MWh eller 22,04 % vilket fallerinom ramen för Sveriges klimatmÄl med en sÀnkt energianvÀndning pÄ 20 % fram till och med 2020frÄn 2008 Ärs nivÄ. För att uppnÄ denna besparing krÀvs investeringar pÄ 2,78 Mkr.

Verksamhetsstyrning pÄ LFV - Sturup med ABC och BSC

Den traditionella ekonomistyrningen har kritiserats för att ge ett bristfÀlligt beslutsunderlag med schablonmÀssiga kostnadsfördelningar. ?Activity Based Costing? - ABC har lösningen som ÄtgÀrdar bristerna med en alltför aggregerad information. Stark kritik har Àven riktats mot de finansiella nyckeltalens sÀrstÀllning och alltfler företag har dÀrför börjat komplettera den finansiella redovisningen med nyckeltal som grundas pÄ andra Àn rent ekonomiska vÀrden. De immateriella tillgÄngarnas betydelse har i allt större grad accepterats.

Hur vÀrderas en flygplats? Utveckling av en vÀrderingsmodell

För att svara pÄ frÄgan -Hur vÀrderas en flygplats? har vi utvecklat en vÀrderingsmodell för flygplatser som kan anvÀndas utifrÄn olika former av Àgandeperspektiv. Faktum Àr att det Àr svÄrt att pÄ ett generellt sÀtt bestÀmma hur en företagsvÀrdering skall utföras. Beroende pÄ intressentens sÀrskilda situation och unika perspektiv prÀglas företagets vÀrde av en subjektivitet, och det finns hÀrmed ingen exakt vetenskap om hur en företagsvÀrdering skall genomföras. VÄr utvecklade "VÀrderingsmodell -Flygplats" har resulterat i en metod, eller ett tillvÀgagÄngssÀtt, pÄ vilket en Àgarintressent kan bedöma ett finansiellt vÀrde för en flygplats..

Nya tider, nya skatter - en studie om efterfrÄgans priskÀnslighet pÄ flygmarknaden i regionen kring Malmö-Sturup

AbstractFörfattare: Patric AnderssonTitel: Nya tider, nya skatter ? en studie om efterfrÄganspriskÀnslighet pÄ flygmarknaden i regionen kringMalmö-SturupHandledare: Krister HjalteUppsats NEK 691Nationalekonomiska institutionenEkonomihögskolanLunds universitetHöstterminen 2005I uppsatsen behandlades nuvarande situation och de senaste Ärens utveckling pÄflygmarknaden med tyngdpunkt pÄ den regionala situationen runt Malmö-Sturup.Den föreslagna miljöskatten pÄ flygresor som föreslÄs införas frÄn och med den1 juli 2006, beskrevs, vars syfte och utformning skildrades med hjÀlp av budgetpropositionenför 2006. De ekonomiska teorier som var nödvÀndiga för analysoch förutsÀgelse av kommande effekter pÄ passagerartrafiken redogjordes vidare,tillsammans med relevanta förklaringar angÄende de ekonometriska skattningarsom utförts. Det redogjordes för, ur ett regionalt perspektiv, faktorer somstyr efterfrÄgans priselasticitet, för att se om det fanns anledning att anta attelasticiteten bland resenÀrerna skilde sig frÄn elasticiteter som gÀller för landet iövrigt. En kvantitativ undersökning pÄ Malmö-Sturups flygplats utfördes, vilkenanvÀndes som ett tillÀgg till den statistik som lÄg till grund för skattningar avelasticiteter.

Bostadsmarknadens omvandling : Nyliberal bostadsmarknad och rÀtten till staden. En studie över centrala Karlstad.

VÀxjö is a medium-sized town situated in the centre of the county SmÄland in Sweden with a good infrastructure and logistics and with a university that encourages cooperation with private and public companies. It is in this town that our case study of SmÄland Airport will take place. The aim of this study is to examine in which way the program of Library and Information Science at the Linnaeus University in VÀxjö offers knowledge that can be relevant for the staff at the airport in VÀxjö - SmÄland Airport. Using Wilsons model as our theoretical framework we examine how these two align with each other and by using a matrix that we ourselves elaborated in our analysis, we provide a clear picture of how the comparability two places comparability is represented. The result shows that there are compatible aspects to the SmÄland Aiports needs and what the program of Library and Information Science has to offer.

Reklameffektivitet : En studie av kampanjen SAS EuroBonus American Express Card pÄ Arlanda flygplats

The purpose of this thesis is to examine and analyze the communication effects from the campaign SAS EuroBonus American Express Card. Our aim is to measure the advertising effectiveness of the campaign.To gather primary data we have conducted a quantitative survey at Arlanda Airport, where the campaign is mainly located. The survey included a total of 253 respondents representing the population at Arlanda Airport.Our conclusion is that there is an awareness of the presence of American Express at Arlanda. The company is clearly dominating among its competitors regarding visibility at the airport. Despite this, only a moderate degree of the travelers recognize the pictures from the campaign.

Fördelning av ankomst- och avgÄngstider pÄ flygplatser i Europeiska Unionen : Reglering av andrahandshandel - nu och i framtiden

In order to make take-off and landing procedures possible at an airport, an organized allo- cation of slots is necessary. How these slots shall be distributed among airlines is, at pre- sent, governed by the European Parliament and Council Regulation (EEC) No 95/93 of 18 Janu- ary 1993 on common rules for the allocation of slots at Community airports. It is important for the air- lines to be allocated a beneficial slot. Hence it is of great interest for the airlines to ex- change and transfer the allocated times among themselves, a form of secondary market. Whether such practices are allowed or not is not regulated by specific detail in the regula- tion, which leads to legal uncertainty.

Miljökonsekvensbeskrivning med stöd av geografiska informationssytem (GIS) : bullerstudie kring Malmö-Sturup flygplats

Den övergripande mÄlsÀttningen med denna uppsats Àr att visa hur GIS kan fungera som stöd i en MKB. För att exemplifiera detta genomförs i denna uppsats en specificerad studie kring flygbullerpÄverkade omrÄden vid Malmö-Sturup flygplats. Flyg-bullerkartor erhölls frÄn Luftfartsverket (LFV). Analyser gjordes för olika startriktningar om flygbullrets interferens med bland annat mÀnniskor, naturvÄrd, kulturmiljö, friluftsliv, fastigheter (egendomar) samt med nÄgra tÀtorters expansionspotential. JÀmförelser genomfördes mellan flygplanstyperna McDonell Douglas MD80 och McDonell Douglas DC9.

SchemalÀggning av Norrköping Airport

För att Securitas AB skall kunna behÄlla sin position i Norrköping Flygplats Àr det viktigt att de effektiviserar sin bemanning och scheman. Detta krÀvs för att kunna uppnÄ kostnadsreduceringar som skall i sin tur ge dem konkurrensfördelar för att behÄlla sin position vid Ärliga upphandlingar som sker mellan kommun och flygplats. För att effektivisera sin bemanning och scheman skall teoretiska delar anvÀndas för att styra grupper och verksamheten bÀttre, teoretiska delarna Àr i form av schemalÀggningsprinciper.Vid en effektivisering av verksamheten skall en optimeringsmodell anvÀndas med flera funktioner som möjliggör en heltÀckande optimeringslösning för att generera den mest kostnadseffektivaste bemanningen för schemalÀggningen. Ett tekniskt system som ett informationssystem skall Àven strukturera Securitas arbete effektivare med en bÀttre bokföring över de anstÀllda samt underlÀtta tillÀmpningen av ett standardiserat arbetssÀtt. Vikten av ett standardiserat arbetssÀtt behandlas mycket inom LEAN-filosofin och anses viktig i detta fall för att fÄ de teoretiska delarna och informationssystemet att fungera ihop.

Att resa till och frÄn Arlanda med bil: Bakomliggande orsaker och motiv

The main purpose of this study is to clarify the underlying reasons as to why people choose to travel by car or taxi, and to do so by using peopleÂŽs choice of transportation to and from Arlanda Airport as an example. Furthermore it is also in our interest to see what changes are needed to make more travellers use the available public transportation.Because of the increasing pollution rate from the means of conveyance headed to and from Arlanda Airport, Luftfartsverket is attempting to decrease the amount of emission from the connecting transportation sources. Luftfartsverket has a pollution limit which is about to be reached in a few years, based on a prognosis made by ArlandaÂŽs office of environmental issues. In order to investigate peopleÂŽs travel mode choice a survey was conducted at Arlanda Airport, Stockholm. 82 travellers were interviewed on a three day basis inside terminal 4 and 5.

1 NĂ€sta sida ->